اکسپرس انتری – انتخاب نامزدها بر اساس مشاغل از سال 2023

نرخ رشد جمعیت در کانادا

از سال 2023، اداره‌ی مهاجرت کانادا (IRCC) تغییر جدیدی را برای برگزاری قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری اعمال خواهد کرد. در این روش جدید، نامزدها بر اساس ویژگی‌های خاص مانند شغل، به جای امتیاز کلی CRS دعوت خواهند شد.

قابلیت جدید در اکسپرس انتری با لایحه C-19 که در هر دو مجلس پارلمان تصویب شده، امکان‌پذیر گردیده است. بر اساس این لایحه، وزیر مهاجرت این اختیار را دارد که از کاندیداهایی با مهارت یا توانایی خاص که مورد نیاز است، برای مهاجرت دعوت کند.

وزیر مهاجرت، شان فریزر در مصاحبه‌ای در ژوئن گذشته به شبکه خبری سی‌آی‌سی (CIC News) گفت که تغییرات در اکسپرس انتری به کانادا کمک می‌کند تا مهاجرانی را انتخاب کند که دارای مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز برای حل مشکلات و موفقیت اقتصادی در کانادا باشند.

وزیر گفت: اگرچه در حال حاضر اکسپرس انتری دارای مزیت رقابتی می‌باشد، اما می‌توان برای بهبود آن تلاش کرد. یکی از این موارد، چالش‌هایی است که اقتصاد کانادا با آنها مواجه است، و باید نسبت به برطرف کردن آنها در بلندمدت فکر شود. فریزر گفت: ما در حال حاضر اجازه‌ی تنظیم دعوت‌نامه‌ها در سیستم اکسپرس انتری را نداریم تا بتوانیم نسبت به جذب افراد با مهارت‌ها یا صلاحیت‌های مورد نیاز اقدام نماییم.

اداره‌ی مهاجرت می‌گوید که این لایحه‌ی جدید به کانادا اجازه می‌دهد تا از کاندیداهای اکسپرس انتری به صورت هدفمند و بر اساس نیازهای اقتصادی و صنعتی دعوت کند.

 

چه کسی دعوت خواهد شد؟

تا به امروز در اداره‌ی مهاجرت و پس از تصویب لایحه‌ی مذکور، هیچ روش و رویه‌ای برای دعوت هدفمند از نامزدها تعیین نشده است. وزیر مهاجرت اعلام کرده است که در این زمینه و برای طراحی رویه‌ای مشخص با استان‌ها، شوراهای تجاری و سایر ذی‌نفعان مشورت خواهد کرد تا نسبت به جذب هدفمند نامزدها به بهترین نحو اقدام شود.

اختیارات جدید وزیر مهاجرت بدین معناست که اکنون می‌تواند از کاندیداهای اکسپرس انتری بر اساس مبرم‌ترین نیازهای اقتصادی و کمبود فوری نیروی کار دعوت کند. به‌عنوان مثال، مراقبت‌های بهداشتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های شغلی در کانادا مطرح است. در ماه اکتبر، نرخ مشاغل خالی در این بخش به 6 درصد رسید و دولت اقداماتی را برای پر کردن مشاغل در این بخش انجام داد، مانند حذف برخی از موانع برای پزشکان بین‌المللی آموزش دیده که در حال حاضر در کانادا هستند. با روش جدید، این احتمال وجود دارد که قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری برای چند مرحله، محدود به کاندیداهای با سابقه در حوزه‌ی مراقبت‌های بهداشتی شود تا موقعیت‌های خالی را با سرعت بیشتری پر کنند.

چرا سیستم تغییر میکند؟

کانادا در حال حاضر به دلیل پیری جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد با کمبود نیروی کار مواجه است. پیش‌بینی می‌شود که 9 میلیون کانادایی تا سال 2030 به سن 65 سالگی و بازنشستگی خواهند رسید و نیروی کار جوان کانادایی به تعداد کافی برای پر کردن موقعیت‌های خالی وجود ندارد. بنابراین کانادا برای حفظ تعادل بازار کار و قوی نگه داشتن اقتصاد خود به نیروی کار خارجی و مهاجرت متکی است.

تا سال 2025، اداره‌ی مهاجرت برای کمک به حفظ و رشد نیروی کار، برنامه‌ی پذیرش 500 هزار مهاجر جدید در سال را در دستور کار خود دارد. از این تعداد، بیش از 110 هزار نفر در سال از طریق برنامه‌های اکسپرس انتری پذیرفته خواهند شد.

امتیاز به این مطلب

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *