ویزای کار با LMIA


ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) سندی است که توسط اداره‌ی استخدام و توسعه‌ی اجتماعی کانادا (ESDC) صادر می‌شود و تأثیر استخدام یک تبعه‌ی خارجی در کانادا را ارزیابی می‌کند. مثبت اعلام شدن LMIA نشان می‌دهد که هیچ شهروند کانادایی یا مقیم دائمی برای پر کردن این موقعیت شغلی وجود نداشته، بنابراین کارفرما می‌تواند نیاز پرسنلی شرکت خود را از خارج از کانادا تامین نماید. منفی اعلام شدن LMIA نشان می‌دهد که موقعیت شغلی درخواستی باید توسط یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم پر شود.

 

 

LMIA، سندی است که باید توسط کارفرمای کانادایی درخواست شود. این سند نشان دهنده‌ی عدم وجود نیروی کار متناسب در کانادا می‌باشد. همه‌ی مسیرهای برنامه‌ی نیروی کار موقت خارجی کانادا (TFWP) مستلزم دریافت LMIA برای استخدام از طرف کارفرما می‌باشند. البته، در برخی برنامه‌ها و موقعیت‌های خاص، می‌توان نیروی کار خارجی را بدون نیاز به LMIA استخدام کرد که در بخش بعدی مطالب به‌طور کامل بیان خواهند شد. خارج از کانادا همچنین، بسیاری از مسیرهای مهاجرتی برای اقامت دائم، مستلزم آن است که متقاضیان، LMIA مثبت نشان دهند تا بتوانند برای پیشنهاد شغلی امتیاز بگیرند.

 

برنامه‌ی  LMIA

کارفرما باید درخواست LMIA را 6 ماه قبل از استخدام ارسال کند. روش‌های درخواست LMIA بسته به دستمزد فردی که استخدام می‌شود متفاوت است. کارفرما باید میانگین دستمزد ساعتی استان یا منطقه‌ی خود را مورد نظر قرار دهد. مهم است که آیا موقعیت شغلی در نظر گرفته شده با دستمزد بالا یا دستمزد پایین می‌باشد، زیرا مشاغل با دستمزد پایین مستلزم رعایت معیارهای اضافی از سوی کارفرما هستند. برای یکسری از مشاغل خاص، برنامه‌های ویژه برای کارفرمایانی وجود دارد که مایل به دریافت LMIA می‌باشند. این موارد عبارتند از:

  • استخدام پرستار در منزل
  • استخدام کارگر کشاورزی
  • استخدام فارغ‌التحصیلان خارجی
  • استخدام در استان کبک

الزامات برنامه‌ی  LMIA

درخواست  LMIA به صورت چاپی و از طریق پست، به مرکز پردازش خدمات کانادا ارسال می‌شود. البته سیستم آنلاین به صورت آزمایشی فعال شده و به زودی جایگزین خواهد شد. به پیوست درخواست، باید یکسری اسناد و مدارک ضمیمه شوند که عبارتند از:

  • هزینه‌ی پردازش: تمام برنامه‌های کاربردی برای LMIA شامل هزینه‌ی پردازش به مبلغ 1000 دلار کانادایی است که حتی اگر نتیجه منفی باشد، بازپرداخت نمی‌شود. برخی از شغل‌ها، مانند پرستاری در منزل از این هزینه معاف می‌باشند.
  • اسناد مربوط به شرکت: اسنادی که وضعیت کارفرما را به‌عنوان یک شرکت قانونی کانادایی ثابت می‌کند.
  • طرح انتقال: کارفرمایان باید طرحی را ارائه دهند که نیاز واقعی آنها به استخدام اتباع خارجی را بیان کند. در نهایت، انتظار می‌رود کارفرمایان به‌جای نیروی کار خارجی، شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی را استخدام کنند.
  • تلاش‌های استخدامی: کارفرمایان باید شواهدی را ارائه کنند که نشان می‌دهد قبل از استخدام نیروی کار خارجی، برای استخدام شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی برای آن موقعیت شغلی، تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.
  • دستمزدها: درخواست‌های ارسال شده باید شامل اطلاعات مربوط به دستمزد نیروی کار خارجی باشد. این کار موقعیت‌های با دستمزد بالا را از موقعیت‌های با دستمزد پایین متمایز می‌کند و تضمین می‌کند که نیروی کار خارجی همان مبلغی را برای کار دریافت می‌کند که فرد کانادایی دریافت می‌کند.
  • ایمنی در محل کار: نیروهای کار خارجی باید مانند کانادایی‌ها، از همان استانداردهای بهداشت و ایمنی محل کار برخوردار باشند. به‌همین دلیل، کارفرمایان باید شواهدی ارائه دهند که نشان دهد این نیروها تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهند گرفت که معادل حداقل پوشش درمانی ارائه شده توسط استان یا منطقه‌ای است که کسب‌وکار در آن واقع شده است.

کارگران کم دستمزد

هنگامی‌که برای شغل‌های با دستمزد پایین، درخواست LMIA ارسال می‌شود، باید سه الزام زیر نیز رعایت شود:

  • سقف TFW : اگر کارفرما قبلا نیروی کار خارجی استخدام کرده باشد.
  • حملونقل: کارفرما باید برای نیروی کار کم دستمزد، شرایط حمل‌ونقل به کانادا و از آن را فراهم کند. این حمل‌ونقل با هزینه‌ی کارفرما انجام می‌شود.
  • مسکن: کارگران کم دستمزد باید در طول مدت کار خود در کانادا مسکن مناسبی داشته باشند.

بعد از تایید LMIA چه اتفاقی می‌افتد

پس از رسیدگی به درخواست LMIA، تصمیم نهایی برای کارفرما صادر خواهد شد. اگر LMIA مثبت باشد، کارفرما می‌تواند نسبت به استخدام نیروی کار خارجی اقدام کند. اگر LMIA منفی باشد، متأسفانه کارفرما نمی‌تواند نیروی کار خارجی استخدام کند.

مجوز LMIA‌، به‌مدت 6 ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد. پس از دریافت مجوز LMIA، کارفرما باید به نیروی کار خارجی اطلاع دهد تا او برای اجازه‌ی کار یا اقامت دائم خود اقدام کند. در شرایط خاص، کارفرما می‌تواند تقاضا کند تا درخواست LMIA در 10 روز بررسی شود. برای اینکه بتوانید تقاضای پردازش سریع داشته باشید، باید خارج از استان کبک واقع شده و یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • بالاترین پرداخت دستمزد: پرداخت دستمزد در رنج 10% بیشترین دستمزدهای دریافتی توسط کانادایی‌ها در آن استان یا منطقه برای آن موقعیت شغل.
  • مشاغل تخصصی: پرداخت حداقل دستمزد متوسط استانی یا منطقه‌ای برای این موقعیت شغلی.
  • موقعیت‌های کوتاه مدت: 120 روز یا کمتر.
  • اکسپرس اینتری: LMIA برای کمک به کاندیدای اکسپرس اینتری.

میزان دستمزد ساعتی بر اساس استان یا منطقه

اگر کارفرمایی نیروی کار خارجی را استخدام می‌کند تا دستمزد متوسط ساعتی یا بالاتر از آن را در استان یا قلمرو خود بپردازد، باید از جریان کارگران با دستمزد بالا برای LMIA استفاده کند. اگر کارفرمایی قصد دارد تا به نیروی کار خارجی کمتر از میانگین دستمزد ساعتی پرداخت کند، باید از جریان کارگران کم دستمزد استفاده کند.

دستمزد در سال 2022 (دلار/ساعت) دستمزد در سال 2021 (دلار/ساعت) استان/منطقه
دستمزدها از 30 آوریل 2022 دستمزدها قبل از 30 آوریل 2022  
28.85 27.28 آلبرتا
26.44 25.00 بریتیش کلمبیا
23.00 21.60 منیتوبا
21.79 20.12 نیوبرانزویک
24.29 23.00 نیوفاندلند و لابرادور
37.30 34.36 مناطق شمالی
22.00 20.00 نواسکوشیا
26.06 24.04 انتاریو
21.63 20.00 جزیره پرنس ادوارد
25.00 23.08 کبک
25.96 24.55 ساسکچوان
32.00 30.00 یوکان

معافیت از  LMIA

در موارد خاص، ممکن است برای استخدام نیروی کار خارجی، نیازی به دریافت LMIA برای کارفرما نباشد. اکثر معافیت‌های LMIA از طریق برنامه‌ی جابه‌جایی بین‌المللی (International Mobility Program) مدیریت می‌شوند. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از:

LMIA  تسهیل شدهی استان کبک

استان کبک از خودمختاری قابل توجهی در مورد سیاست‌ها و رویه‌های مهاجرت خود برخوردار است. به‌همین دلیل، این استان دارای چند تمایز منحصربه‌فرد در خصوص استخدام نیروی کار خارجی است. فرآیند تسهیل شده‌ی LMIA، به کارفرمایان استان کبک این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ارائه‌ی مدارک مبنی بر تلاش برای استخدام شهروند کانادایی، برای LMIA درخواست دهند.

جریان جهانی استعدادها

جریان استعدادهای جهانی (GTS) در ابتدا، یک برنامه‌ی آزمایشی دو ساله بوده که در ژوئن 2017 از طریق مشارکت بین اداره‌ی مهاجرت کانادا (IRCC) و اداره‌ی اشتغال و توسعه‌ی اجتماعی کانادا (ESDC) راه‌اندازی شد. این برنامه، به برخی کارفرمایان کانادایی کمک می‌کند تا استعدادهای جهانی بسیار ماهر را استخدام کنند و آنها را قادر می‌سازد در مقیاس بین‌المللی به رقابت بپردازند. کارفرمایان کانادایی از طریق این برنامه، می‌توانند روند استخدام نیروهای با استعداد خارجی را تسریع بخشند.

نقل و انتقالات درون شرکتی

برنامه‌ی تحرک بین‌المللی کانادا (IMP)، نیروی کار خارجی با مهارت بالا را قادر می‌سازد تا به‌طور موقت در کانادا تحت عنوان انتقال‌دهنده‌ی‌ درون شرکتی کار کند. اگر یک تبعه‌ی خارجی، کارمند شرکتی در خارج از کانادا باشد، می‌تواند برای دریافت مجوز کار (معاف از LMIA) برای انتقال به شعبه‌ی آن شرکت در کانادا اقدام نماید. قانون انتقال درون شرکتی برای همه کشورها اعمال می‌شود.

مجوزهای کار نفتا

توافق‌نامه‌ی تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، مجموعه‌ی گسترده‌ای از پروتکل‌های تجاری بین کانادا، ایالات متحده و مکزیک را در بر می‌گیرد. نفتا فرصت‌های منحصر به فردی را برای مجوز کار شهروندان ایالات متحده و مکزیک در کانادا فراهم می‌کند. آن دسته از اتباع خارجی که تحت پوشش مقررات نفتا می‌باشند، ممکن است واجد شرایط کار در کانادا بدون نیاز به LMIA یا مجوز کار باشند.

مجوزهای کار  CETA

توافق‌نامه‌ی جامع اقتصادی و تجاری کانادا و اتحادیه اروپا (CETA)، مجموعه‌ی گسترده‌ای از پروتکل‌های تجاری بین کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در بر می‌گیرد. ستا، فرصت‌های منحصر به فردی را برای مجوز شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا برای کار در کانادا فراهم می‌کند. آن دسته از اتباع خارجی که تحت پوشش مقررات ستا می‌باشند، ممکن است واجد شرایط کار در کانادا بدون نیاز به LMIA یا مجوز کار باشند.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *