ویزای کار همسر دانشجو یا نیروی کار


اگر همسر شما در حال حاضر در کانادا مشغول به کار یا تحصیل است، یا اگر برای دریافت اسپانسرشیپ برای اقامت دائم توسط همسر خود در کانادا درخواست داده‌اید، ممکن است واجد شرایط مجوز کار باز یا آزاد (Open Work Permit) باشید.

 

 

اگر همسر شما در کانادا در حال کار و یا تحصیل با مجوز قانونی باشد و یا اینکه درخواست اقامت دائم شما در حال بررسی باشد، می‌توانید مجوز کار باز یا آزاد دریافت کنید. این مجوز به شما اجازه می‌دهد برای چندین کارفرما و در هر مکانی از کانادا کار کنید.

روش درخواست برای مجوز کار باز یا آزاد همسر، بسته به وضعیت متقاضی در کانادا یا مرحله‌ی درخواست اقامت دائم متفاوت است. اتباع خارجی نمی‌توانند بدون مجوز در کانادا کار کنند. اشتغال به هر شکلی در کانادا بدون مجوز کار، غیرقانونی است و می‌تواند درخواست‌های مهاجرتی آینده را به خطر بیندازد.

 

مجوز کار باز یا آزاد چیست؟

مجوز کار، یک سند قانونی است که به فرد خارجی اجازه می‌دهد در داخل کانادا مشغول به کار شود. مجوز کار باز یا آزاد (Open Work Permit)، به مجوز کاری اطلاق می‌شود که به یک کارفرما یا مکان خاصی وابسته نیست. این بدان معناست که یک تبعه‌ی خارجی با مجوز کار آزاد، ممکن است برای چندین کارفرما در مکان‌های مختلف در سراسر کانادا کار کند. لازم به ذکر است که برخی از مجوزهای کار آزاد ممکن است دارای الزامات یا محدودیت‌های اضافی باشند که باید توسط نیروی کار رعایت شوند. مجوزهای کار آزاد معمولاً از طریق برنامه‌های مهاجرتی زیر صادر می‌شوند:

  • مجوزهای کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)
  • تجربه‌ی بین‌المللی کانادا (IEC)
  • اسپانسر کردن داخلی همسر
  • مجوزهای کار باز در زمان انتظار اقامت دائم (BOWP)

نکته‌ی مهم: مجوزهای کار آزاد نیازی به ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) ندارند.

مجوزهای کار آزاد، به‌دلیل آزادی و اختیار عملی که به دارندگان خود می‌دهند بسیار مورد توجه هستند. در حالی که بیشتر مجوزهای کاری به یک کارفرمای خاص گره خورده، مجوز کار آزاد به نیروی کار اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند و آزادی حرکت از مکانی به مکان دیگر را به صلاحدید خود داشته باشد.

با این مجوز و پس از کسب تجربه‌ی کاری در کانادا، شما می‌توانید شرایط خود را برای اقامت دائم بهبود دهید. با داشتن سابقه‌ی کاری در کانادا و با در نظر گرفتن سایر شرایط، می‌توانید از یکی از مسیرهای زیر برای اقامت دائم اقدام نمایید:

  1. اکسپرس اینتری
    • نیروی کاری ماهر فدرال (FSW)
    • نیروی فنی و حرفه‌ای ماهر فدرال (FST)
    • کلاس تجربه‌ی کانادایی (CEC)
  2. برنامه‌های نامزدی استانی (PNP)
  3. مهاجرت کبک

 

چه کسی می‌تواند برای مجوز کار آزاد همسر اقدام کند؟

افرادی که درخواست اسپانسر شدن توسط همسر خود را داده‌اند، یا کسانی که همسرشان با مجوز تحصیل یا کار در کانادا هستند، می‌توانند برای مجوز کار آزاد درخواست دهند. شرایط درخواست برای مجوز کار آزاد به نوع وضعیت همسر شما در کانادا بستگی دارد. اطلاعات بیشتر در قالب جدول زیر آورده شده است:

 

دسته نیازهای سطح مهارت شغلی

برای متقاضی اصلی

حداقل مدت اعتبار مجوز کار

برای متقاضی اصلی

همسران افرادی که دارای مجوز کار تحت برنامه‌ی مهاجرت آتلانتیک  (AIP) می‌باشند. ناک 0 یا A یا B 6 ماه
همسران افرادی که دارای گواهی انتخاب کبک (CSQ) می‌باشند. هر سطح مهارت شغلی 6 ماه
همسران نامزدهای استانی هر سطح مهارت شغلی 6 ماه
همسران افرادی که دارای مجوز کار آزاد در زمان انتظار اقامت دائم (BOWP) می‌باشند. بسته به برنامه‌ای که متقاضی اصلی درخواست می‌کند، متفاوت است. 6 ماه
همسران افرادی که دارای مجوز کار آزاد غیر از BOWP می‌باشند. (شامل PGWPو IEC) ناک 0 یا A یا B N/A
همسران افرادی که دارای مجوز تحصیلی می‌باشند. N/A N/A
متقاضیان اسپانسری همسر در کانادا N/A N/A

 

 

اگر همسر من برای اسپانسری من درخواست داده باشد، آیا می‌توانم برای مجوز کار آزاد اقدام کنم؟

شما برای اینکه بتوانید درخواست مجوز کار آزاد اسپانسرشیپ همسر بدهید، باید تقاضای اولیه‌ی اقامت دائم خود را از طریق برنامه‌ی اسپانسرشیپ همسر از داخل کانادا، ارسال کرده باشید.

  • اگر درخواست اسپانسرشیپ خود را ارسال نکردهاید:

درخواست‌های اسپانسرشیپ، اقامت دائم و مجوز کار آزاد می‌توانند همزمان و در یک پاکت به‌صورت نسخه‌ی چاپی ارسال شوند. اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد و مدارک مورد نیاز و نیز رسیدهای پرداخت‌ها برای همه برنامه‌ها در پاکت موجود باشد. درخواست‌ها باید به مرکز پردازش پرونده‌های موردی در میسیساگا (CPC-M) واقع در استان انتاریو ارسال شوند.

  • اگر درخواست اقامت دائم شما ارسال شده است اما هنوز موافقت اصولی دریافت نکردهاید:

درخواست مجوز کار آزاد می‌تواند در نسخه‌ی چاپی به مرکز پردازش پرونده‌های موردی در وگرویل (CPC-V)، واقع در استان آلبرتا ارسال شود.

  • اگر درخواست اقامت دائم شما موافقت اصولی شده باشد:

درخواست مجوز کار آزاد می‌تواند در نسخه‌ی چاپی و یا آنلاین به مرکز پردازش پرونده‌های موردی در وگرویل (CPC-V)، واقع در استان آلبرتا ارسال شود.

موافقت اصولی (AIP) به این معنی است که درخواست اقامت دائم یک فرد توسط اداره‌ی مهاجرت واجد شرایط اولیه تشخیص داده شده و تأیید شده است، اما هنوز تایید نهایی نشده چون پروسه‌ی معاینات پزشکی و بررسی‌های امنیتی و سوء‌سابقه فرد انجام نشده است، که هر کدام از این عوامل می‌تواند منجر به رد شدن درخواست اقامت دائم شوند.

نکته مهم: برای ارسال درخواست مجوز کار همزمان با درخواست اقامت دائم، شما باید دارای وضعیتی معتبر در کانادا (بازدیدکننده، دانشجو، کارگر و غیره) باشید. اگر شما در کانادا خارج از وضعیت معتبر باشید، باید منتظر بمانید تا ابتدا درخواست اقامت دائم شما موافقت اصولی شود تا بتوانید درخواست مجوز کار کنید.

 

تمدید مجوز کار آزاد همسر

مجوز کار آزاد همسر، به مجوز کاری متقاضی اصلی گره خورده است و فقط تا زمانی که مجوز متقاضی اصلی معتبر باشد، اعتبار خواهد داشت. اگر مجوز کار آزاد همسر، زودتر از مجوز کاری متقاضی اصلی منقضی شود، باید به استناد اعتبار آن دوباره درخواست جدید ارسال شود.

 

هزینه‌های مجوز کار آزاد همسر

هزینه‌ی صدور مجوز کار آزاد همسر، 255 دلار کانادا می‌باشد. 155 دلار کانادا برای هزینه‌ی پردازش و 100 دلار کانادا برای هزینه‌ی دارنده مجوز کار آزاد است.

 

مجوز کار آزاد همسر چقدر اعتبار دارد؟

مدت اعتبار مجوز کار آزاد همسر، به 2 عامل بستگی دارد. یکی مجوز متقاضی اصلی که به واسطه‌ی آن مجوز کار آزاد همسر صادر شده، و دیگری مدت اعتبار گذرنامه که بیشتر از اعتبار آن صادر نمی‌شود.

 

آیا می‌توانم در هر کجای کانادا با مجوز کار آزاد همسر کار کنم؟

دارندگان مجوز کار آزاد همسر، قادر خواهند بود در هر نقطه‌ای از کشور کانادا، برای هر کارفرمایی و با حداقل محدودیت‌های ذکر شده در قانون کار کنند.

 

نحوه و زمان مناسب برای درخواست مجوز کار آزاد همسر

انتخاب روش درخواست و اینکه چه زمانی باید درخواست خود را برای اخذ مجوز کار آزاد همسر ارسال کنید، بسته به نوع مجوزی که نیاز دارید متفاوت خواهد بود. اولین قدم این است که مشخص کنید کدام مجوز کار برای شما مناسب‌تر است. در این زمینه می‌توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان خبره‌ی مجموعه‌ی مهاجرتی گلچین بهره‌مند شوید.

 

مدارک مورد نیاز برای مجوز کار آزاد همسر

مدارک مورد نیاز برای اجازه‌ی کار همسر، به دسته‌ای که تحت آن درخواست می‌دهید بستگی دارد. متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه‌ی مدارک زیر به‌عنوان بخشی از درخواست مجوز کار خود داشته باشند:

  • نامه‌ی اعلام وصول (AOR)
  • گواهی نامزدی استانی (در صورت وجود)
  • گواهی پذیرش کبک (در صورت وجود)
  • فرم‌های درخواست تکمیل شده
  • اثبات وضعیت در کانادا
  • اثبات وضعیت همسر در کانادا
  • گواهی ازدواج
  • کپی معتبر از پاسپورت شما
  • گواهی معاینات پزشکی (در صورت درخواست)
  • گواهی پرداخت هزینه‌های دولتی

 

معاینات پزشکی برای اخذ مجوز کار آزاد همسر

ممکن است هنگام درخواست برای مجوز کار آزاد همسر، نیاز به معاینات پزشکی داشته باشید. در صورت اعلام نیاز توسط اداره‌ی مهاجرت، داوطلبان می‌توانند از قبل یا پس از دریافت درخواست معاینه‌ی پزشکی، در آزمایشات پزشکی شرکت کنند. پس از دریافت درخواست، باید معاینات را با یکی از پزشکان تعیین شده، توسط اداره‌ی مهاجرت انجام دهید. شما می‌توانید لیست پزشکان مورد اعتماد و تعیین شده توسط اداره‌ی مهاجرت را در وب‌سایت آن اداره پیدا کنید.

 

اثبات تمکن مالی برای اخذ مجوز کار آزاد همسر

متقاضیان اجازه‌ی کار آزاد همسر، باید اثبات کنند که بودجه‌ی کافی برای اقامت خود در کانادا دارند. اگر افسر مهاجرتی متقاعد نشود که متقاضی می‌تواند در زمان اقامت در کانادا هزینه‌ی زندگی خود را تامین کند، ممکن است مجوز کار آزاد را صادر نکند.

 

نحوه‌ی تمدید مجوز کار آزاد همسر

امکان تمدید مجوز کار آزاد همسر وجود ندارد. اگر مجوز شما منقضی شده، اما همسر شما همچنان در کانادا واجد شرایط است، می‌توانید دوباره برای مجوز کار آزاد درخواست دهید.

 

اگر درخواست اجازه‌ی کار آزاد همسر رد شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر درخواست مجوزتان رد شود، ممکن است هنوز واجد شرایط باشید و بتوانید مجددا درخواست ارائه دهید. فقط در صورتی باید درخواست مجدد بدهید که بتوانید اطلاعات یا اسناد بیشتری برای رسیدگی ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما تماس بگیرید.

 

آیا می‌توانم در شرایطی که ویزای توریستی من منقضی شده و منتظر دریافت مجوز کار آزاد همسر هستم، در کانادا بمانم؟

اگر ویزای توریستی شما در حال انقضا است و برای اسپانسرشیپ همسر درخواست داده‌اید و منتظر دریافت مجوز کار آزاد همسر هستید، می‌توانید بدون هیچ نگرانی در کانادا بمانید. این بدان معنی است که شما می‌توانید بدون مجوز معتبر، در همان شرایط و درحالی‌که منتظر تصمیم در مورد درخواست مجوز خود هستید، در کانادا بمانید.

 

اگر من و همسرم از هم جدا شویم، برای مجوز کار آزاد من چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر شما و همسرتان پس از دریافت مجوز کار آزاد طلاق بگیرید، مجوز شما لغو نخواهد شد. با این حال، اگر رابطه‌ی شما درحالی‌که درخواست شما هنوز در حال بررسی است به پایان برسد، باید اداره‌ی مهاجرت را از وضعیت خود مطلع کنید و دیگر واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد همسر نخواهید بود.

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *