ویزای کار بدون نیاز به LMIA


یکی از ویژگی‌های کلیدی استخدام نیروی کار خارجی، نیاز آن به LMIA است. هر کارفرمایی که مایل به استخدام نیروی کار خارجی است، باید ابتدا LMIA دریافت کند که نشان می‌دهد قادر به یافتن نیروی کار در داخل کانادا نبوده است. تنها پس از اخذ LMIA، کارفرما می‌تواند به‌طور رسمی نیروی کار خارجی را استخدام کند. و این موضوع به نوبه خود، به نیروی کار خارجی این امکان را می‌دهد تا برای مجوز کار کانادا یا اقامت دائم کانادا درخواست دهد.

در برخی موارد گزینه‌هایی وجود دارد که به کارفرمایان اجازه می‌دهد نیروی کار خارجی را بدون نیاز به LMIA استخدام کنند. این گزینه‌ها بیشتر در برنامه‌ی جا‌به‌جایی بین‌المللی (IMP) سازماندهی شده‌اند که برای پردازش درخواست‌های مجوز کار، معاف از LMIA می‌باشند.

انواع مجوزهای کار در کانادا

اساساً سه نوع مجوز کار در کانادا وجود دارد:

  • مجوزهای کار بسته یا محدود (Closed Work Permits)
  • مجوزهای کار باز یا آزاد (Open Work Permits)
  • مجوزهای کار بسته‌ی معاف از LMIA‌‌ یا (Closed LMIA-exempt Work Permits)

بیشتر مجوزهای کار کانادا، مجوزهای کار بسته (محدود) هستند که به LMIA مثبت نیاز دارند. مجوز کار بسته، برای یک نیروی کار خارجی و برای کار در یک موقعیت خاص و برای یک کارفرمای خاص که در LMIA ذکر شده است صادر می‌شود.

از طرف دیگر، مجوز کار باز (آزاد) به نیروهای کار خارجی اجازه می‌دهد در هر شغلی، برای هر کارفرمایی، در هر نقطه از کانادا کار کنند. از آنجایی که مجوزهای کار باز به یک شغل یا کارفرما محدود نمی‌شوند، به LMIA نیازی ندارند. همچنین برای درخواست مجوز کار باز، نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید.

مجوزهای کار بستهی معاف از LMIA، به نوعی در وسط قرار دارند. آنها به نیروی کار خارجی اجازه می‌دهند تا برای یک کارفرمای خاص و در یک موقعیت خاص کار کنند، اما نیازی به LMIA ندارند.

این مجوزها، موضوع بحث این مقاله می‌باشند. معمولاً، اینکه آیا مجوز کار بسته، معاف از LMIA است یا خیر، به ماهیت شغل بستگی دارد. در زیر نمونه‌هایی از مشاغل و برنامه‌ها که در آن مجوز کار، معاف از LMIA می‌باشد را توضیح خواهیم داد:

سود قابل توجه برای کانادا

اگر کارفرمای متقاضی شما بتواند ثابت کند که شما منافع اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی مهمی را برای کانادا به ارمغان خواهید آورد، می‌تواند برای استخدام شما از این معافیت استفاده کند. مثلا:

  • نیروهای کار فنی، هنرمندان خلاق و نمایشی، مهندسان خوداشتغال و غیره.
  • انتقال‌دهندگان درون شرکتی (ICT) با دانش تخصصی که از طریق مهارت‌ها و تجربه‌های تخصصی خود به اقتصاد کانادا کمک می‌کنند.
  • نیروی کار فرانسوی زبان.

استخدام متقابل

این معافیت، به نیروهای کار خارجی امکان کار در کانادا در حرفه‌های خاصی را می‌دهد. این حرفه‌های خاص، حرفه‌هایی هستند که در کشورهای دیگر و به‌طور متقابل، کانادایی‌ها فرصت‌های مشابهی برای کار دارند. به‌طور مثال:

  • ورزشکاران و مربیان حرفه‌ای که با تیم‌های کانادایی کار می‌کنند.
  • اساتید، سخنرانان مدعو و دانشجویانی که قصد شرکت در برنامه‌های انتقالی را دارند.

کارآفرینان و افراد خوداشتغال

اتباع خارجی که می‌خواهند برای خود کار کنند یا به‌طور موقت کسب‌وکار خود را در کانادا راه‌اندازی کنند، باید نشان دهند که کسب‌وکار آنها مزایای اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی قابل‌توجهی برای شهروندان کانادایی ایجاد می‌کند تا از معافیت LMIA برخوردار شوند.

انتقال گیرندگان درون شرکتی

شرکت‌های بین‌المللی می‌توانند به‌طور موقت، کارمندان خود را بدون نیاز به LMIA به شعبه‌ی شرکت خود در کانادا منتقل کنند.

نیروهای ماهر فرانسوی زبان

نیروهای ماهر فرانسوی زبان که پیشنهاد شغلی معتبر در استان یا منطقه‌ای خارج از کبک دارند، ممکن است از LMIA معاف باشند.

موافقتنامههای تجاری بینالمللی

برخی از موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد بین‌المللی (FTA) حاوی مقرراتی هستند که کار تاجران را به‌طور موقت در کشورهای طرف قرارداد آسان‌تر می‌کند. نیروهای کار خارجی که تحت پوشش این موافقت‌نامه‌ها هستند، برای گرفتن مجوز کار، به LMIA نیازی نخواهند داشت. توافق‌نامه‌ی تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، موافقت‌نامه‌ی عمومی تجارت در خدمات (GATS) و توافق‌نامه‌ی جامع اقتصادی و تجاری (CETA) نمونه‌هایی از این موافقت‌نامه‌ها هستند.

برنامههای تبادل بینالمللی جوانان

کانادا همچنین در برخی از برنامه‌های تبادل بین‌المللی جوانان شرکت می‌کند. این برنامه‌ها به جوانان کشورهای دیگر اجازه می‌دهد بدون نیاز به LMIA در کانادا کار کنند.

معافیتهای تعیین شده توسط وزیر

این معافیت‌ها برای شرایط خاص اعمال می‌شوند و به تشخیص وزیر مهاجرت بستگی دارند. مثلا:

  • دانشگاهیان، محققان، سخنرانان و اساتید مدعو که از طریق برنامه‌ی فدرال شناخته شده‌ای در کانادا حمایت مالی می‌شوند.
  • دستیاران و همکاران در حوزه‌ی پزشکی و افرادی که جوایز آکادمیک از طریق موسسات کانادایی دریافت کرده‌اند.
5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *